Complet
pasionată de filmele încadrate în vechile societăţi ale secolelor XIX, respectiv XX, filmul „Pianul”(în original, The Piano, 1993) mi-a atras atenţia încă
de când i-am văzut posterul. Mai mult, fiind adepta filmelor de dramă şi romance,
n-am mai avut răbdare până să fac rost de el.
The piano a fost nominalizat de 35 de ori, a câştigat trei
premii Oscar, pe lângă un număr considerabil de alte premii, şi 40 de
milioane de dolari în SUA. Filmul o are în vedere pe Holly Hunter în rolul
Adei, o văduvă scoţiană care nu mai scosese niciun cuvânt de la vârsta de şase
ani. Fiind angajată într-o căsătorie cu un om pe care nu îl mai întâlnise
niciodată, Ada şi fiica ei, Flora (Anna Paquin), sunt nevoite să ajungă pe
ţărmurile Noii Zeelande. Cu toate că Ada nu vorbea, reuşea să comunice cu
ajutorul semnelor, Flora fiind pe post de interpretă a cuvintelor ei, dar şi cu
ajutorul muzicii. De fapt, mai mult cu ajutorul muzicii. Ada, deşi o femeie
foarte rigidă, îşi găseşte slăbiciunea în melodiile pianului vechi, în notele
joase şi în vocea Florei care o
acompaniază. De aceea, degetele ei nu pot sta departe de clapele albe şi negre
prea mult timp atunci când noul soţ îi spune că pianul e mult prea greu pentru a fi transportat, aşa că, împreună cu Flora, traversează jungla în fiecare zi şi merg
să cânte la pianul abandonat încă pe plajă. Între timp, un vecin, George Baines
(Harvey Keitel), o aude cântând şi decide să cumpere pianul de la soţul ei şi
pretinde că îşi doreşte să înveţe şi el să cânte, doar pentru a-şi putea
petrece timpul cu Ada. La scurt timp după aceea, tot el îi propune Adei un
târg: îi dă pianul înapoi în schimbul unor favoruri sexuale, pe care Ada le
acceptă de dragul muzicii.
Cum era
inevitabil să se întâmple, Ada şi George Baines se îndrăgostesc, soţul Adei
rămânând în continuare bărbatul pe care nu îl întâlnise niciodată cu adevărat.
În momentul în care acesta află de sentimentele ei pentru George prin intermediul
Florei, îi oferă Adei cea mai cruntă pedeapsă, privând-o de la ceea ce îi
plăcea cel mai mult să facă.
Finalul se
conturează într-o manieră liniştită, tulburată mai apoi de un moment de
plot-twist, care, totuşi, nu pune capăt filmului încă. Adevăratul final îşi
continuă schiţa liniştită şi plăcută, reuşind să rămână, în acelaşi timp,
imprevizibil.
Când am
dat play filmului, m-am aşteptat să fie unul bun şi, din fericire, nu m-a
dezamăgit. Momentele tensionate nu s-au lăsat aşteptate, scenele romantice au
părut extrem de realiste, alături de locul şi timpul acţiunii. Cu toate astea,
mi-aş fi dorit, într-un fel, să-mi fi fost întrecute aşteptările. În timp ce
Holly a reuşit o performanţă impecabilă asupra rolului principal, am rămas,
într-o oarecare măsură, flămândă după profunzimea scenariului. Cel puţin,
începutul şi sfârşitul au punctat destul de bine acest aspect.
„Pianul” e
unul dintre filmele acelea care se înghesuie printre gândurile tale şi rămân
acolo mult timp după ce le-ai terminat de vizionat şi unul dintre filmele pe
care ţi-ai fi dorit să nu le fi văzut, doar ca să poţi să-l vezi din nou pentru
prima oară.
Emilia E. Tănase
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu