Pe parcursul
anilor, în timp ce din ce în ce mai mulţi artişti îşi etalau personalităţile pe
câte o pânză albă, secretele lor începeau să iasă din ce în ce mai mult la
iveală. De fapt, probabil că asta îşi şi doreau, unii dintre ei. Operele lor
ascund un amalgam de convingeri, idei şi viziuni asupra lumii şi, tocmai de
aceea ar trebui să plecăm de la următoarea afirmaţie: înainte ca ei să fie
artişti, au fost oameni.
Alături de un
citat pe care îl îndrăgesc, în ciuda adevărului crunt pe care îl asunde în
spatele literelor sale, aş vrea să continui pe această idee: „Ceea ce nu poţi
spune te posedă. Ceea ce ascunzi te domină.” Multe lucruri despre oameni pe care noi
continuăm să îi admirăm şi astăzi pentru munca lor rămân nedescoperite. Cu
toate acestea, încă le avem pe cele desprinse din arta lor. Tocmai datorită
faptului că au fost oameni, mulţi dintre ei nu şi-au putut ţine tainele în
frâu, pe când alţii le-au ascuns în cele mai îndepărtate colţuri ale existenţei
lor. Unii s-au folosit de artă, şi-au îngropat secretele în sculpturi, culori
şi cuvinte, pe când alţii au refuzat să se dezvăluie publicului. Totuşi, atunci
când încercăm prea mult, unele lucruri tind să rămână pe dinafară. De aceea
avem următoarele lucruri pe care artiştii fie au vrut, fie nu au vrut ca noi să
le ştim, însă tot avem bucuria de a ne întâlni cu ele:
#1 Adevărul din spatele comportamentului neobişnuit al lui
Salvador Dali
Se presupune că Salvador a mai avut un frate mai mare, care
a murit la vârsta de doi ani. Totodată, numele fratelui său fusese Salvador
Dali. La nouă luni după moartea lui, s-a născut Salvador pe care îl recunoaştem
cu toţii. Din această cauză, atât părinţii, cât şi el au speculat faptul că
Salvador ar fi fost reîncarnarea fratelui său decedat. Când Dali a împlinit
cinci ani, părinţii l-au dus la mormântul decedatului şi i-au destăinuit
convingerile lor, care s-au restrâns mai apoi într-o experienţă traumatizantă
pentru artist. Multe dintre operele lui ulterioare acestui eveniment conţin aluzii
către fratele decedat.
#2 Urechea lui Vincent van Gogh
Cu toate că ni s-a spus că Vincent şi-a tăiat una dintre
urechi şi a trimis-o partenerei lui din vremea respectivă, afirmaţia este,
surprinzător, falsă. Noua teorie ilustrează faptul că amicul său pictor, Paul
Gauguin i-a tăiat lui Vincent o ureche în timpul unei lupte. Aparent, Vincent a
aruncat cu un pahar de vin în amicul său, pe când Gauguin şi-a scos sabia şi
i-a tăiat urechea, apoi a inventat povestea în care Vincent îşi pierde minţile,
pentru ca el să nu fie arestat.
#3 Afirmaţiile lui Da Vinci
În toată viaţa lui, Leonardo Da Vinci nu a crezut niciodată
o teorie care nu a fost demonstrată în mod clar şi necombatibil. Deşi a pictat “Cina
cea de taină” şi credea în Dumnezeu, lui Da Vinci îi făcea plăcere să provoace
convingerile stabilite de societate şi să critice literatura pe care o citea şi
studia. În acelaşi timp, Leonardo a scris poveşti scurte, iar în cadrul uneia
dintre ele, a ales să se adreseze unuia dintre fenomenele bisericii catolice: binecuvântatul
obiectelor cu apă sfinţită. În poveste, după ce un preot a venit şi a aruncat
cu apă sfinţită peste unul dintre tablourile lui, spunându-I că îl va câştiga
însuţit din partea Raiului, Leonardo aruncă o vază cu apă în capul preotului în
timp ce acesta trece pe lângă o fereastră.
Totodată, Leonardo a demonstrat faptul că Pământul exista de
mai multă vreme de cât pretindea biserica şi din această cauză a intrat în
conflict direct cu catolicii.
#4 Leonardo Da Vinci şi Michelangelo
Spuneam despre artişti că întâi de toate au fost oameni. Se
spune că, deşi amândoi erau recunoscuţi ca genii şi artişti extraordinari, cei
doi nu s-au bucurat niciodată de compania celuilalt şi nu s-au plăcut niciodată.
Acest lucru este demonstrat printr-o scenă, care poate fi interpretată, totuşi,
în mai multe moduri. În timp ce Da Vinci povestea unei mulţimi despre textele lui
Dante, oamenii l-au chemat pe Michelangelo, care se întâmpla să treacă pe
acolo, în acelaşi timp. Da Vinci a continuat, spunând “Explică-le acest pasaj
din Dante, Michelangelo. Toţi îmi spun că ştii atât de multe.” La acest mesaj,
Michelangelo a răspuns în timp ce trecea pe lângă ei: “Nu, explică-le chiar tu,
cel care nu poate să facă o statuie din bronz şi care a fost obligat să renunţe
la proiect, spre ruşinea lui.”
(“The Notebooks
of Leonardo da Vinci”, Oxford
University Press, 1952, trans. Irma A. Richter, p.356 )
#5. Sub condiţii extremiste
Willard Wigan,
un artist englez, lucrează doar între bătăile inimii, ca să nu distrugă piesa
pe care o crează. Foloseşte orez sau nisip şi un bisturiu chirurgical pentru
a-şi crea “micro-sculpturile.”
#6 Picasso şi cele 23 de cuvinte
Numele lui Picasso cunoaşte 23 de prenume, fie numele altor
sfinţi, fie numele rudelor sale. Numele de Picasso a fost ales de mama lui,
Maria Picasso y Lopey, pe când tatăl lui l-a numit Jose Ruiz Blasco. Numele lui
complet este, de fapt: Pablo Diego José Francisco
de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima
Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso.
#7 Sadismul din copilărie
Întorcându-ne la Salvador Dali, se spune despre el că ar fi avut
o înclinaţie considerabilă către durere şi chin încă din copilărie. Îi făcea
plăcere să îi vadă pe alţii răniţi, trişti sau muribunzi. De exemplu, în timp
ce se plimba pe un pod cu unul dintre prietenii lui, observând că una dintre
barierele de siguranţă lipsea, Salvador l-a împins pe băiat peste pod. Podul nu
numai că avea o înălţime de cinci metri, dar sub el mai erau şi roci zimţate.
Băiatul s-a ales cu răni grave, în timp ce artistul continua să zâmbească şi să
mănânce cireşe.
Cu siguranţă sunt multe alte lucruri despre care fie nu am
auzit, fie nu s-a vorbit niciodată, dar pe care ne-am bucura să aflăm. De fapt,
poate chiar voi sunteţi posesorii unor secrete pe care artiştii nu au vrut să
ni le împărtăşească. Ce fel secrete stau în buzunarele tale?
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu